近年医師不足が問題になっていますが、基礎医学の研究と教育を担う研究医の不足は更に危
機的な状況です。本学では、基礎系研究医の養成のため、学生の主体的な探究活動をサポートし
ながら、課外活動としての研究活動の場を提供する研究医養成コースを設けています。テーマを
持って研究する段階では、将来の進路に応じて4つの領域(分子医科学・病理学・法医学・公衆衛
生学)から専攻を選び、専任の教員の技術指導を受け、大学院の講義も聴講できます。さらに、産
学協働の奨学金でサポートされる大学院プランに接続させることによって、学部から大学院まで
シームレスに研究活動を発展させ、研究医を従来よりも早期に養成することを目指しています。
本コースは、平成24年度に文部科学省事業「基礎・臨床を両輪とした医学教育改革によるグ
ローバルな医師養成」に採択されました。
In recent years, shortage of physicians has become a problem, but shortage of specialists in basic medical science for education and research
has become more critical situation.
We offer the Physician Scientists Training Program that provides opportunities for research and supports student’s independent research. At
the stage to research having own theme, students choose from four different medical areas, Molecular Medicine, Pathology, Legal Medicine,
Public Health, depending on the future career, and receive a technical guidance by specialized teachers. Students can also attend graduate
school lectures. In addition, we aim to train physician scientists in short period than before by connecting to the plan which is supported by
the scholarship of university-industry collaboration and seamlessly developing research activities through both undergraduate program and
graduate program.
In 2012, this program was adopted by the MEXT's project “Training of the Global Medical Professionals by Medical Education Reform
Harmonized Basic Medical Science and Clinical Medicine ”.
第4学年で臨床実習に必要な基本的診療能力を身につけるた
めに、主にシミュレーションを用いたロールプレイにより学習しま
す。その後、態度・技能・知識について共用試験(CBT: Computer
Based Testing, OSCE: Objective Structured Clinical
Examination)により総括的な評価を受け、第5学年から始まる臨
床実習に備えます。
Fourth year students learn basic clinical skills required for clinical
training through role playing and simulations. Their achievement is
measured by the national achievement examinations (CBT・OSCE)
and they make ready for clinical training which starts in the fifth
year.
臨床実習入門
Introduction to Clinical Training
第6学年から始まる学外臨床実習を前にして、それまでの学内臨
床実習での経験を踏まえ、実際の医療現場で必要とされる標準的
な診療手技や診断能力が身についているかどうかを判定するため
に、第5学年の臨床実習終了時点で実施する、より高度な客観的臨
床能力試験です。学習者の動機づけや不足部分の補充学習を促進
するための評価を行います。
Advanced OSCE is carried out at the end of the fifth year. Based on
the experience of the clinical training, judging whether students have
got the standard medical skills and the diagnosability required in
clinical practice. That promotes their motivation and supplementary
learning before the off-campus clinical training in the sixth year.
アドバンスOSCE
Advanced OSCE
学生自身が、医学に関する研究活動に触れ、実際に実験を体験す
ることにより、実験のプランニング・手技・結果の解析・考察などの
課程を通して科学的思考のトレーニングを行い、将来の研究者の育
成と、臨床医であっても研究する意欲を持ち続けることを目指す教
育の一環として、また学生の自主性を啓発し、積極性のある人材の
育成に寄与することを目的とした制度です。海外で自主研修を行う
場合は、選考により渡航費及び滞在費の一部補助があります。
We have the program which aims at training prospective physician
scientists and clinicians who keep up motivation to research. As
experiencing actual experimentation, students do the training of
a scientific thinking through planning of experiment, experiment
technique, analysis of the result and examination and so on. The
program also aims at developing student’s independence and
positiveness. When students do training abroad, some students can
receive financial aid from SUMS by selection.
自主研修(国内・海外)
Self-independent Study Program
研究医養成コース
Physician Scientists Training Program
16