Schools of Medicine and Nursing
医学部
医学科
School of Medicine
地域基盤型の学生支援プログラム
世界を見据えた海外自主研修
現場を意識した特色あるカリキュラム
基礎医学の研究医を育てる「研究医養成コース」
Society-based Student Support Program
Overseas Self-Independent Study Program
Clinically Oriented Approach Curriculum
Physician Scientists Training Program
1
3
2
4
医学科では、幅広い教養と医学に関する専門的な知識・技能
を備え、医の倫理に徹し、かつ旺盛な探究心をもった医師及び医
学研究者を養成することを目的としています。
基礎学(一般教養)課程では、広く教養を身につけ豊かな人格
形成を目指すとともに、医学の基礎を学びます。専門課程では、
人体の構造・機能・病態や社会医学等の基礎医学を学んだ上で
臨床医学を学び、臨床実習へと進みます。
また、研究医養成のため、特に医学研究者への強い意識を持つ
者を対象にした基礎医学の「研究医養成コース」を設けています。
「一般市民参加型全人的医療教育プログラム」は、平成17年度文
部科学省事業「地域医療等社会的ニーズに対応した医療人教育支
援プログラム」に採択されました。このプログラムは、県内の診療所
から紹介された患者さん宅を訪問し、患者さんの疾病の背景や社
会的環境についてインタビューを行うユニークな取り組みです。そ
の後、大学独自のプログラムで「全人的医療体験学習」という科目
名で、選択科目の一つとして組み込みました。新入生の時期から患
者さんの目線に立った医療について考える機会になっています。
“The Civic Participation Education Program of Holistic Medicine” was
adopted by the Ministry of Education, Culture, Sports, Science and
Technology (MEXT) for “the Support Program for Educating Medical
Staff in Response to the Social Needs including Regional Medicine”
in 2005.
It was a unique program which gave an opportunity to the students
to visit patients in their home and to conduct interviews on them.
This program was included in our regular curriculum afterwards
as an elective subject in the title of “Holistic Medicine Experience
Learning”. Students have an opportunity to learn the medical service
with the mindset of patients from the first year of medical education.
The School of Medicine trains students to be well-
educated physicians and physician scientists with a
broad education, expert knowledge and professional
skills, a faithful sense of ethics and the spirit of
scientific inquiry.
A Liberal arts education invites students to develop
a broad education with a fine personality and to be
introduced to the fundamentals of medical science.
The Physician Scientists Training Program is offered
in basic medicine for the students who want to be
physician scientists.
全人的医療体験学習
Holistic Medicine Experience Learning
医学科の特色
Features
教育方針
Educational Policy
15